Войти

Авторизация

Имя пользователя
Пароль *
Запомнить меня

Онлайн-урок №24 "Синтаксис. Другорядні члени речення. Односкладні речення"

Онлайн-урок №24 "Синтаксис. Другорядні члени речення. Односкладні речення"

16.03.2016 о 18.30

info ukr

Конспекти до уроку:

Конспект 29. Другорядні члени речення 

Другорядні члени речення

Означення


Означення  це другорядний член речення, що називає ознаку предмета і відповідає на питання який? чий? котрий? скількох? скільком? скількома? (на) скількох? 
З тихим (означення) плескотом на берег рине хвилечка. Будівля була відкрита чотирьом (означення) вітрам.

       Тип

Узгоджені

 пов'язані з означуваними словами зв'язком повного узгодження (у роді,  числі та відмінку).

Неузгоджені

 пов'язані з означуваними словами способом  керування або прилягання

Чим  виражені +  приклад

 прикметниками та  прикметниковими  зворотами

 Любіть травинку, і тваринку, і сонце  завтрашнього дня, вечірню в попелі жаринку,  шляхетну інохідь коня

 іменниками в непрямих  відмінках із прийменниками  або без них

 Ідуть воїни  князя 

 дієприкметниками та  дієприкметниковими  зворотами

 І день спадає стиглим овочем в мої долоні

 займенниками йогоїї, їх

 Його сірі очі  блищали

 займенниками та  порядковими  числівниками

 Зайшов у перший з краю виноградник

 неозначеною формою  дієслова

 Батько дав  команду сідати

   

 прислівниками

 У квартирі  ліворуч  були  прочинені  двері

Прикладка – означення, що виражається іменником, узгодженим з пояснюваним словом у відмінку. Це може бути власна назва міст, сіл, річок, озер тощо, професія, рід занять, вік, національність, поетична характеристика тощо. Прикладка буває непоширеною, вираженою одним словом, і поширеною, вираженою сполученням слів. Один тільки дядько Самійло не піддавався чарам. Учитель Леонтій Сизонович носив золоті ґудзики й кокарду.
Прикладка й означуване слово можуть писатися окремо або через дефіс. Якщо ж прикладки є назвами художніх творів, газет, журналів, підприємств, фірм тощо, то вони пишуться з великої літери й беруться в лапки. Назви, до складу яких уходять слова іменіпам'яті, в лапки не беруться: Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна.

Додаток

Додаток  це другорядний член речення, який означає предмет і відповідає на питання непрямих відмінків: що? кого? чого? ким? чим?

Додатки виражаються

 іменниками та займенниками (найчастіше), прикметниками та дієприкметниками

 Мудрість і досвід багатьох поколінь  укладено в приказки і прислів'я

 числівниками (часто в сполученні з іменниками)

 Помнож десять на пть

 неозначеною формою дієслова 

 Учитель дозволив позбирати якусь  годину гриби, а вже потім вертатись  до школи

 вигуками та службовими словами

 Прокинулася від його гучного «Ха-ха-  ха!»

 сполученнями слів або реченнями

 Ми проспівали «Стоїть гора високая» 

Прямий додаток

Непрямий додаток

 залежить від перехідного дієслова і стоїть у З.в. без прийменника або в Р.в. без  прийменника (коли при перехідному дієслові є частка, не або виражена ним дія переходить  на частину предмета)

 виражений одним із непрямих відмінків  або З.в. із прийменником

 До дна допито радощі і горе. На лимані не солили риби в бочках

 Грає сонце в горщиках..Крізь сто  смертей пройшло життя моє

Обставина

Обставина  це другорядний член речення, який указує на місце, час, спосіб, мету, умову, причину дії і відповідає на питання де? коли? як? для чого? за якої умови? чому?

Основні види обставин за значенням

Вид

Значення

Питання

Приклад

 місця

 вказує на місце дії

 де? куди?  звідки?

 Вітер віє з поля на долину.

 часу

 вказує на час дії

 коли? як довго?

 з якого часу?

 до якого часу?

 Через півхвилини в кабінеті нікого не було.

 способу дії

 вказує на спосіб дії чи ознаки

 як?

 яким способом?

 Санька знехотясердито й помалу лізе знову на  лежанку

 міри й  ступеня

 характеризує дію, стан, ознаку за ступенем чи  мірою їх вияву

 якою мірою?

 як багато?

 Кожний рівчак чи ямку сповнювала по вінця вода.

 мети

 вказує на мету дії

 нащо? для  чого?

 з якою метою?

 Овечата ледве сновигали по траві, шукаючи тіні.

 умови

 означає явище, стан,

 при наявності якого може відбуватися дія

 за якої умови?

 Без вітру не родить жито

 причини

 вказує на причину дії

 чому? через  що?

 з якої причини?

Всі хочуть од страху до землі прилипнути.

 допусту

 вказує на умову, всупереч якій дія відбувається

 незважаючи на  що?

Спритніші, всупереч усім ударам, тримаються на поверхні життя.

Обставини виражаються

 прислівниками 

 Вдень кінь ходив пастися на молодій траві, а ввечері повертався 

 іменниками в непрямих відмінках (із прийменниками чи без)

 Дніпра узбережжям біліє пісок

 дієприслівниками або дієприслівниковими зворотами

 Сашко примовк, замилившись

 фразеологічними зворотами

 Брати з сестрою схожі як дві краплі води

Порівняльний зворот  це обставина способу дії, яка приєднується порівняльними сполучниками якмовнемовначенібищо та ін.: Ще зорі стояли тихі та прозорі, як перші маки молоді. Стояло, мов зачароване, передгроззя.
  Порівняльні звороти можуть відокремлюватися або не відокремлюватися комами в залежності від відтінків значення, сполучників, а також синтаксичної ролі у реченні.

 

Конспект 30. Односкладні речення. Повні і неповні речення 

 

Односкладні речення

 

Односкладними називаються речення, граматична основа яких складається з одного головного члена, співвідносного із присудком або підметом.

 

  За змістом односкладні речення відрізняються від двоскладних тим, що вони зрозумілі й без другого головного члена. Його відсутність підсилює змістове значення наявного головного члена речення: Злізаю з воза… Починало вечоріти.

 

Односкладні речення можуть бути непоширеними (Прокидаюся. Розвиднюється. Тиша) і поширеними (Прокидаюся від дзвоника. Ледве розвиднюється. Сторожка тиша).
   Вони можуть бути частинами складних речень. Перепочили, і закипіла робота.

 

Тип односкладного речення

Засіб вираження головного члена

Приклад

Означено-особові

 дієслово у формі 1-ї або 2-ї особи однини чи множини дійсного або  наказового способу

 Поїдеш з нами.

 Скажи мені правду, мій добрий  козаче...

 Дайте відповіді на запитання.

Неозначено-особові

 дієслово у формі:

  •  а. 3-ї особи множини
  •  б. множини минулого часу

 Лікарські рослини вживають у  вигляді відварів і трав'яних чаїв.

 Задзвонили в усі дзвони…

Узагальнено-особові

 дієслово у формі:

  •  а. наказового способу (однина і множина) або 2-ї особи однини теперішнього      чи  майбутнього часу (у висловах із народної мудрості)
  •  б. 2-ї особи однини теперішнього або майбутнього часу в значенні 1-їособи
  •  в. (рідше) 3-ї особи множини

 Не діли шкуру невбитого ведмедя.  Довіряй, але перевіряй.

 А в степах води не допросишся,  ночувати не достукаєшся.

 На впертих воду возять.

Безособові

 дієслово у формі:

  •  а. безособовим дієсловом
  •  б. особовим дієсловом у безособовому значенні
  •  в. дієслівними формами на -но-то
  •  г. неозначеною формою дієслова, найчастіше в поєднанні з прислівниками      або  присудковими словами жальтребаможнаслідчасшкода
  •  д. прислівником (зі зв'язкою або без неї)
  •  е. словами неманемаєне булоне буде

 Сутеніло помалу.

 До самого села не зустрілося  жодної живої душі.

 Полювання відкрито.

 Спершу треба розсудити, а тоді  робити.

 Теплозатишно Сироватці після  холодної ночі.

 Поганому виду нема стиду.

Називні (номінативні)

 іменник у називному відмінку

 Печалі бронзове лиття.

 Ось мій поріг.

 РанокСонце золоте... Свавілля!

 Карпати...

 

Повні й неповні речення

 

За будовою і значенням розрізняються повні та неповні речення.
   У повних є всі члени речення, необхідні для повноти будови і значення. Христя (підмет) засвітила (присудок) невеличкий каганець і постановила (присудок) його на комині.
   Неповним називається двоскладне або односкладне речення, у якому пропущений один або кілька членів, необхідних для повноти будови і значення.
Пропущені члени речення можна відтворити: 
1. з попереднього речення. Марічка більше розглядається по дівчатах, ніж відповідає на їх запитання. Не має великої охоти говорити;
2. з наступного речення. Кинув місто. Знов я в лісі;
3. зі змісту самого неповного речення. Не в службу, а в дружбу;
4. із ситуації мовлення.
― Нехай живе громада наша славна, нехай цвітуть Подольє і Гора.
― І вільності всі наші.
   Неповні речення широко представлені в розмовному мовленні та в художніх творах, насамперед, у діалогах і полілогах. Бувають вони і частинами складних речень. Колос повний гнеться до землі, а пустий догори стирчить.

Тести до уроку:

Онлайн-тест підготовки до ЗНО з української мови та літератури №43 "Синтаксис. Другорядні члени речення"

Онлайн-тест підготовки до ЗНО з української мови та літератури №44 "Синтаксис. Другорядні члени речення: Продовження"

Корисні посилання:

Поняття про односкладні речення

Другорядні члени речення

Види обставин. Порівняльний зворот

Новости

Поздравляем всех посетителей нашего сайта с наступающими праздниками!От всего нашего коллектива желаем в Новом году свежих впечатлений, новых знаний, приятного...
Колектив Освітнього порталу "Внешколы" щиро вітає усіх освітян з Днем учителя! Шановні учителі, дякуємо Вам за вашу важливу і складну...

Топ-10

Постмайданное образование Вот уже в четвёртый раз мы составляем рейтинг школ Харькова по результатам сдачи внешнего независимого оценивания (ВНО или...

© 2013-2018, All rights reserved. Образовательный портал "ВнеШколы"